Wat als ik ga verhuizen en net van energieleverancier ben veranderd?

Wat als ik ga verhuizen en net van energieleverancier ben veranderd?

U dient uw energieleverancier van te voren in te lichten op welke datum u gaat verhuizen. Sinds de liberalisering van de energiemarkt zijn energieleveranciers actief door het hele land en in bijna alle gevallen kan uw energieleverancier gewoon meeverhuizen. De leverancier zal de netbeheerder hierover informeren.

Bij uw verhuizing dient u met de nieuwe en oude bewoner van het oude en het nieuwe pand de meterstand op te nemen of overeen te komen. Hierin kan de woningbouwvereniging of de makelaar een rol spelen. Deze stand moet na de verhuizing worden doorgegeven aan uw energieleverancier.

Veelgestelde vragen

  1. Wanneer kan ik overstappen op een andere energieleverancier?
  2. Hoe lang duurt een overstap?
  3. Wat kost het overstappen?
  4. Moet ik mijn oude energiecontract opzeggen?
  5. Kan ik overstappen als ik ben afgesloten?
  6. Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben met mijn nieuwe energieleverancier?
  7. Moet ik stroom en gas bij dezelfde leverancier afnemen?
  8. Kan ik overstappen met stadsverwarming?
  9. Hoe is mijn energierekening opgebouwd?
  10. Waarom een enkele of een dubbele meter?
  11. Wat kost het installeren van een enkele of een dubbele meter?
  12. Een energieleverancier heeft mij klant gemaakt zonder toestemming. Wat nu?
  13. Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?
  14. Kan ik nog afzien van een toegezegd telefonisch aanbod?
  15. Hoe kan ik deurverkoop (colportage) terugdraaien?
  16. Kan ik overstappen voordat mijn energiecontract afloopt?
  17. Kan ik door overstappen zonder gas of stroom komen te zitten?
  18. Moet ik mijn meterstanden opnemen als ik overstap?
  19. Moet er iets gebeuren aan mijn aansluitingen en leidingen bij het overstappen?
  20. Moet er iets aan mijn meter veranderen als ik overstap?
  21. Wat te doen als ik ga verhuizen en kortgeleden van energieleverancier ben veranderd?
  22. Krijg ik automatisch een voorschotnota van de nieuwe leverancier?
  23. Wat moet ik doen als ik geen voorschotnota heb ontvangen?
  24. Wat gebeurt er als mijn eindafrekening te hoog of te laag uitvalt?
  25. Worden mijn meterstanden gecontroleerd?
  26. Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn afrekening niet kloppen?
  27. Wat is het verschil tussen transport- en leveringskosten?
  28. Wat is het verschil tussen een netwerkbeheerder en een energieleverancier?
  29. Krijg ik nog energie als mijn energieleverancier failliet gaat?
  30. Wat kan ik doen als ik een geschil heb met een energieleverancier?
  31. Wie houdt er toezicht op de energieleveranciers?
  32. Wat is het verschil tussen een groot- en een kleinverbruiker van energie?
  33. Is er een rechtsbescherming voor kleinverbruikers in Nederland?
  34. Welke rechten heb ik als energieconsument?
  35. Blijven netwerkkosten vast over dezelfde periode als de tarieven?