Wat is het verschil tussen transport- en leveringskosten?

Het verschil tussen transport- en leveringskosten?

Energiebegrippen

In de vrije energiemarkt wordt een onderscheid gemaakt tussen het transport en de levering van energie. De transportkosten van energie zijn de kosten voor het gebruik van het netwerk waardoor gas en stroom uw huis binnenkomen. Deze worden uiteindelijk betaald aan de netwerkbeheerders van gas enstroom. De leveringskosten zijn de kosten van de energielevering van de leverancier. Dit zijn de kosten waarop bespaart kan worden. Ongeveer 30% van de energierekening bestaat uit transportkosten. Even groot is het percentage aan leveringskosten.

De reden dat er een splitsing aangebracht is tussen levering en transport, is dat er concurrentie tussen energieleveranciers kan plaatsvinden. Hierdoor wordt voorkomen dat een energiebedrijf dat zowel stroom als gas aanbiedt, er belang bij heeft om andere energieleveranciers te weren van zijn netwerk.

Veelgestelde vragen

  1. Wanneer kan ik overstappen op een andere energieleverancier?
  2. Hoe lang duurt een overstap?
  3. Wat kost het overstappen?
  4. Moet ik mijn oude energiecontract opzeggen?
  5. Kan ik overstappen als ik ben afgesloten?
  6. Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben met mijn nieuwe energieleverancier?
  7. Moet ik stroom en gas bij dezelfde leverancier afnemen?
  8. Kan ik overstappen met stadsverwarming?
  9. Hoe is mijn energierekening opgebouwd?
  10. Waarom een enkele of een dubbele meter?
  11. Wat kost het installeren van een enkele of een dubbele meter?
  12. Een energieleverancier heeft mij klant gemaakt zonder toestemming. Wat nu?
  13. Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?
  14. Kan ik nog afzien van een toegezegd telefonisch aanbod?
  15. Hoe kan ik deurverkoop (colportage) terugdraaien?
  16. Kan ik overstappen voordat mijn energiecontract afloopt?
  17. Kan ik door overstappen zonder gas of stroom komen te zitten?
  18. Moet ik mijn meterstanden opnemen als ik overstap?
  19. Moet er iets gebeuren aan mijn aansluitingen en leidingen bij het overstappen?
  20. Moet er iets aan mijn meter veranderen als ik overstap?
  21. Wat te doen als ik ga verhuizen en kortgeleden van energieleverancier ben veranderd?
  22. Krijg ik automatisch een voorschotnota van de nieuwe leverancier?
  23. Wat moet ik doen als ik geen voorschotnota heb ontvangen?
  24. Wat gebeurt er als mijn eindafrekening te hoog of te laag uitvalt?
  25. Worden mijn meterstanden gecontroleerd?
  26. Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn afrekening niet kloppen?
  27. Wat is het verschil tussen transport- en leveringskosten?
  28. Wat is het verschil tussen een netwerkbeheerder en een energieleverancier?
  29. Krijg ik nog energie als mijn energieleverancier failliet gaat?
  30. Wat kan ik doen als ik een geschil heb met een energieleverancier?
  31. Wie houdt er toezicht op de energieleveranciers?
  32. Wat is het verschil tussen een groot- en een kleinverbruiker van energie?
  33. Is er een rechtsbescherming voor kleinverbruikers in Nederland?
  34. Welke rechten heb ik als energieconsument?
  35. Blijven netwerkkosten vast over dezelfde periode als de tarieven?