Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn afrekening niet kloppen?

Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn afrekening niet kloppen?

dubbele energiemeter

In het aanvraagformulier van de meeste energieleveranciers wordt gevraagd uw meterstanden en verbruik aan te geven. Als u uw meterstanden hebt doorgegeven aan uw nieuwe energieleverancier, wordt uw voorschot hierop gebaseerd. Het maakt niet uit of u dat telefonisch, schriftelijk of via internet heeft gedaan. Als u geen meterstanden hebt doorgegeven, wordt het verbruik geschat op basis van het historisch verbruik van u en van het betreffende pand.

Als uw energie-afrekening anders uitpakt dan verwacht, controleer dan eerst het volgende:

  • Hebt u nieuwe apparaten in huis die een hoger of lager verbruik kunnen genereren?
  • Is uw gezinssamenstelling gewijzigd?
  • Hebt u wel eens alles uitgeschakeld? Dus de stand-by standen? Blijft de meter dan nog lopen?
  • Staan er meeliftposten op uw rekening (zoals rioolrecht en kabelabonnementen)? Zijn die meeliftposten wellicht hoger geworden?
  • Is de verbruiksperiode op de jaarrekening misschien langer dan voorgaande jaren?
  • Hebt u al eens een vergelijking gemaakt met buren die een soortgelijke (gezins-)samenstelling hebben?

Indien het bovenstaande geen antwoord biedt op uw vragen, kunt u met het energiebedrijf afspreken de meter te laten nakijken. Houdt u er rekening mee dat dit geen goedkoop onderzoek is!

Veelgestelde vragen

  1. Wanneer kan ik overstappen op een andere energieleverancier?
  2. Hoe lang duurt een overstap?
  3. Wat kost het overstappen?
  4. Moet ik mijn oude energiecontract opzeggen?
  5. Kan ik overstappen als ik ben afgesloten?
  6. Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben met mijn nieuwe energieleverancier?
  7. Moet ik stroom en gas bij dezelfde leverancier afnemen?
  8. Kan ik overstappen met stadsverwarming?
  9. Hoe is mijn energierekening opgebouwd?
  10. Waarom een enkele of een dubbele meter?
  11. Wat kost het installeren van een enkele of een dubbele meter?
  12. Een energieleverancier heeft mij klant gemaakt zonder toestemming. Wat nu?
  13. Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?
  14. Kan ik nog afzien van een toegezegd telefonisch aanbod?
  15. Hoe kan ik deurverkoop (colportage) terugdraaien?
  16. Kan ik overstappen voordat mijn energiecontract afloopt?
  17. Kan ik door overstappen zonder gas of stroom komen te zitten?
  18. Moet ik mijn meterstanden opnemen als ik overstap?
  19. Moet er iets gebeuren aan mijn aansluitingen en leidingen bij het overstappen?
  20. Moet er iets aan mijn meter veranderen als ik overstap?
  21. Wat te doen als ik ga verhuizen en kortgeleden van energieleverancier ben veranderd?
  22. Krijg ik automatisch een voorschotnota van de nieuwe leverancier?
  23. Wat moet ik doen als ik geen voorschotnota heb ontvangen?
  24. Wat gebeurt er als mijn eindafrekening te hoog of te laag uitvalt?
  25. Worden mijn meterstanden gecontroleerd?
  26. Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn afrekening niet kloppen?
  27. Wat is het verschil tussen transport- en leveringskosten?
  28. Wat is het verschil tussen een netwerkbeheerder en een energieleverancier?
  29. Krijg ik nog energie als mijn energieleverancier failliet gaat?
  30. Wat kan ik doen als ik een geschil heb met een energieleverancier?
  31. Wie houdt er toezicht op de energieleveranciers?
  32. Wat is het verschil tussen een groot- en een kleinverbruiker van energie?
  33. Is er een rechtsbescherming voor kleinverbruikers in Nederland?
  34. Welke rechten heb ik als energieconsument?
  35. Blijven netwerkkosten vast over dezelfde periode als de tarieven?